Protecția civilă in școala
noastră
prof. Mihai Stan, prof.
Florin Budăi
În
perioada 21-25 noiembrie 2016, cu ocazia
Zilelelor Liceului Pedagogic ”Ioan Popescu” Bârlad, în acestă unitate de
învățământ s-a desfășurat proiectul: ” Protecția civilă in școala noastră”,
activitate la care au participat cadre didactice, părinți, reprezentanți ai
comunității și un număr de 200 de elevi cu vârste cuprinse între 15 şi 18 ani.
Vom
face în continuare câteva considerații din faza de pregătire a proiectului.
Justificare
și context
Evaluările
realizate în urma activităților de protecție civilă din cadrul școlii noastre
constituie repere atât pentru elevii, cadre didactice dar și părinții pentru
popularizarea ideilor si conceptelor de protecție a bunurilor ca parte a patrimoniului scolii noastre.
Adoptarea
unor idei care ulterior să fie materializate prin activități de protejare a
instalațiilor electrice de la nivelul sălilor de clasă și a celorlalte spații
interioare. Dotarea corespunzătoare a fiecărui nivel din cadrul școlii noastre
(săli de clasă, holuri, grădiniță, sală de sport, birouri administrative,
bibliotecă, cancelarie, centrală termică) cu dispozitive și instalații necesare intervențiilor pentru
situații de protecție civilă.
Dintre
sursele de informații enumerăm: informațiile publice, informații din
achiziționarea de cunoștințe și tehnologii adecvate din domeniul protecției în
cazul intervențiilor pentru situații de protecție civilă și informații din
parteneriate privind activitatea în cazul situațiilor de urgență
Conștientizarea atât în rândul elevilor cât și al părinților
a acelor norme de protecție în cazul situațiilor de protecție civilă care pot
deveni competențe, în promovarea spiritului civic de aplicare și respectare a
actelor normative, care au drept scop protejarea spațiilor interioare din
cadrul școlii noastre, în cazul situațiilor de protecție civilă.
Obiectivul
general al proiectului îl constituie: ”
Implementarea unui sistem de valori ştiinţifice şi comportamentale la scara
grupului ţintă selectat, în vederea protejării spatiilor”.
Dintre
obiectivele specifice enumerăm:
-Dezvoltarea
unui set de valori și atitudini pentru prevenirea și gestionarea situațiilor de
urgență, creștere motivației și a devotamentul de a participa la acțiuni de
prevenire a situațiilor de protecție civilă.
-Dobândirea
abilităților necesare identificării și investigării problemelor în cazul
situațiilor de urgență și proiectarea și desfășurarea în echipă, de
activități care să contribuie la rezolvarea problemelor atunci când este
necesar.
-Conștientizarea
comunității locale cu privire, la importanța educației pentru prevenirea și
gestionarea situațiilor de urgență în cazuri de incendii, cutremure de pământ
sau fenomene meteo extreme prin diseminarea unor modele de bună practică
identificate în cadrul proiectului.
Activitatea nr. 1: Stabilirea echipei de
proiect
Echipa
de proiect are următoarea componența cu următoarele atribuții: prof. Stan Mihai, Prof. Budăi Florin, prof. Postolache
Daniela, prof. Agape Ștefanica,
coordonatori pentru grupele de elevi care monitorizează prevenirea si
gestionarea situaților de urgență in școală dar și pentru aplicarea normelor de
protecție civilă la bucătăria de la grădiniță și a normelor de protecție
civilă, pentru centrala termică.
Activitățile
din proiect sunt stabilite conform calendarului de desfășurare. Elevii din
grupele de lucru, sub îndrumarea cadrelor didactice din echipa de proiect, vor
activa in teren în scopul recunoașterii problemelor în materie de situații de
urgență determinate de cauze din viața socială și economică. Ca modalităţi de
evaluare amintim: planul proiectului cu etapele sale și portofoliu de
activitate.
Activitatea
nr. 2: Lansarea (popularizarea) proiectului in școală
Lansarea
sau popularizarea proiectului este realizată de echipa de proiect și are drept
scop atragerea unui număr cat mai mare de elevi in activități de cunoaștere și
aplicare a normelor de protejare față de efectele unor situații sau fenomene
naturale extreme. Fiecare clasă de elevi își va desemna un responsabil pentru
prevenirea si gestionarea situațiilor de protecție civilă (pentru supravegherea
folosirii instalației electrice și de securizare a geamurilor și a tablelor de
la fiecare sală de clasă).
Activitatea
nr. 3: Prevenirea si gestionarea situațiilor de protecție civilă în cazuri de incendii,
cutremure de pământ și fenomene meteo periculoase (extreme).
Activitatea este realizată de elevii din grupele de
lucru, in perimetrul sălilor de clasă, holuri, sala de sport, grădiniță, secretariat,
laboratoare, birouri administrative, cancelarie, centrală termică, in scopul
respectării normelor și a măsurilor pentru prevenirea și gestionarea situațiilor
de protecție civilă. În completare, fiecare educatoare de la grădiniță și
fiecare diriginte precum și personalul administrativ si neadministrativ vor
primi pe baza de semnătură o nota de măsuri privind prevenirea si gestionarea
situațiilor de protecție civilă în cazuri de incendii, cutremure și fenomene
meteo extreme, în care sunt incluse norme de folosire și protecție corespunzătoare
a instalațiilor electrice, a aparaturii și a instalațiilor PSI din școală.
Activitatea
nr. 4: Analiza si interpretarea rezultatelor proiectului
Analiza
rezultatelor proiectului este materializată prin expunerea materialelor
realizate pe parcursul desfășurării proiectului, a activităților de prevenire și
gestionare a situațiilor de urgență în cazuri de incendii, cutremure de pământ
sau fenomene meteo extreme, prin susținerea unor prezentări PowerPoint.
Rezultate
aşteptate
-
îmbunătăţirea cunoştinţelor din domeniul realizării de proiecte privind
prevenirea efectelor negative determinate de unele situații de urgență;
-
dezvoltarea deprinderilor de muncă în echipă;
-
formarea unor priceperi , deprinderi în vederea integrării tinerilor într-o
societate în continuă schimbare.
Implementarea
proiectului va aduce beneficii și va crea
un impact asupra:
-
grupurilor ţintă prin: creşterea abilităţilor de comunicare, dobândirea
încrederii în forţele proprii, îmbunătăţirea cunoştinţelor despre normele de
protecție contra incendiilor, cutremure, fenomene meteo extreme, socializarea
tinerilor, creşterea autonomiei şi responsabilităţii elevilor în învăţarea şi
valorificarea noilor cunoştinţe
-
școlii prin îmbunătăţirea relaţiilor dintre colegi, creşterea prestigiului în
comunitate, extinderea parteneriatelor.
-
echipei de proiect prin îmbunătăţirea competenţelor manageriale, creşterea
abilităţilor în utilizarea TIC, îmbunătăţirea competenţelor pedagogice.
-
comunităţii locale.
Sustenabilitatea
proiectului este asigurată prin:
-
Participarea unui număr mai mare de elevi la activitățile proiectului;
-
Implicarea unui număr mai mare de cadre didactice în unele activități din
proiect;
-
Extinderea relațiilor de parteneriat prin implicarea autorităților publice
locale;
-
Atragerea în proiect a autorităților locale din municipiul Bârlad;
-
Participarea activă a autorităților responsabile de aplicarea normelor de
protecție civilă.