Eseu nr 6

Motivaţia învăţării şcolare

Nicoleta Vrabie

Motivaţia constituie totalitatea factorilor care determină o acţiune sau un anumit mod de comportare, stimulată fiind de o serie de cauze dinamice care determină acțiunile prezente sau viitoare ale unei persoane. Motivaţia este o denumire generică care implică o serie de motive cu rolul de a schimba în bine şi de a dinamiza comportamentul unei persoane.
Motivul reprezintă cauza care împinge la o acţiune sau care determină o acţiune. Noţiunea de „motiv” în pedagogie se referă la cauzele comportamentului unui individ.
Care sunt cele mai comune motive care îl determină pe individ să înveţe sau să vină la şcoală în ciuda vârstei, indiferent de dorinţele şi aspiraţiile sale? Răspunsurile la întrebarea de mai sus diferă în funcţie de mentalitatea individului asupra căruia se răsfrânge acţiunea de învăţare.
Mai întâi copiii vin la şcoală doar pentru a face pe plac părinţilor, pentru că prietenii şi vecinii se duc, fără a înţelege rostul activităţii desfăşurate în şcoli. Se poate vorbi doar despre dorinţa individului de a se integra în societate.
Odată cu înaintarea în vârstă a individului se schimbă și percepţia asupra învăţării. În ciclul gimnazial elevul manifestă intens dorinţa de a se afirma, de a se ridica mai sus de nivelul clasei, de a-şi spune părerea sau dorește să se ţină seama de opinia şi modul său de gândire. Mulţi copii vor să fie cei mai buni, ceea ce e multe ori duce la un număr de întreceri care nu au întotdeauna un aspect pozitiv şi dezitabil. Această etapă a motivaţiei este susţinută de un impuls nativ, o dorinţă nativă de a cunoaşte, de a descoperi şi de a şti cât mai multe.
În liceu, nevoile, dorinţele şi aspiraţiile individului se schimbă total. Aici putem vorbi de aspiraţia spre competenţa, de visul de a fi cel mai bun în ceea ce vrem să facem pe viitor, de a ne îndrepta spre perfecţiune şi specializate. Se poate manifesta şi dorinţa de a crea, de a face o descoperire inedită sau de a realiza ceva ce ne ridică deasupra celorlalţi colegi.
Totodată, există şi impulsul de a supune la norme, la obligaţiile sociale; vorbim, în acest caz, de tendinţe normative. Elevul se poate teme şi de consecinţele repentenţiei, al excluderii din şcoală, deci există uneori, şi oarecare anxietate.
Formarea motivaţiei este un proces complex, de lungă durată. Motivaţia se dezvoltă în interiorul familiei, şi continuă odată cu intrarea individului într-un colectiv. Aceasta continuă în cadrul instituţiilor şcolare, prin intermediul profesorilor. În primul rând contează exemplul pe care îl dă profesorul: atitudinea de zi cu zi, sentimentele, stările sufleteşti predominante. Apoi sunt importante laudele, sucoesele la învăţătură, recompensele. Conform unei legi, numită de G. Allport „autonomie funcţională”, ceea ce este la început numai mijloc, poate deveni scop în sine”; bucuria succesului poate duce la o atitudine destul de pozitivă faţă de materia asimilată care a dus la satisfacţii. Ceea ce nu înseamnă că pedeapsa nu trebuie folosită, însă rezultă necesitatea asigurării unei predominări a satisfacţiilor, a momentelor pozitive în cadrul activitătii şcolare.
Educarea motivaţiei atinge stadiul superior când apar sentimente trainice legate de valoarea muncii şi culturii. Mai puţin dezirabile sunt asemenea aspiraţii exagerate, cum sunt acelea în relaţie cu ambiţia, dorinţa de a depăşi, cu orice preţ pe cei din jur.
Atmosfera dintr-o şcoală creează un cadru de solidaritate pozitivă între elevi, devenind un stimulent pentru menţinerea unei tradiţii superioare de seriozitate, de simţ de răspundere, calităţi esenţiale pentru reuşita în orice profesie.


Educația financiară
       Adina-Teodora Giușcă

Educația financiară este procesul prin care asimilăm cunoștințe, aptitudini, abilități care ne ajută să luăm decizii mai bune în ceea ce privește gestionarea propriilor resurse.
Metodele de economisire și investire a banilor sunt multiple, iar pentru a face cele mai bune alegeri trebuie să fii foarte bine informat și să înțelegi fiecare avantaj și dezavantaj al unei opțiuni.
Educația financiară cuprinde totodată și situația economică care stă la baza unei afaceri. Astfel, cu ajutorul acesteia poți descoperi când e bine să faci un credit, cu ce dobânzi, care este cea mai favorabilă perioadă și cum sa alegi cea mai bună oferta a băncii.
În acest sens, anul acesta un număr de aproximativ 70 de elevi de la Liceul Pedagogic ” Ioan Popescu ” din Bârlad s-au înscris în două programe de educație financiară și antreprenorială, programe care urmăresc creșterea gradului de informare a tinerilor, viitori consumatori de servicii financiare, astfel încât aceștia să fie mai bine pregătiți atunci când aleg un anumit tip de serviciu financiar sau când decid în favoarea unei anume instituții bancare precum și construirea unei afaceri într-o ”Companie”- pilot.    
Prin activități practice, elevii învață cum să își construiască un buget personal, despre importanța economisirii, avantajele și dezavantajele creditelor, tipuri de investiții, asigurări și riscuri. De asemenea elevii învață cum să realizeze o  afacere și cum să o conducă.
Aceste programe sunt :
-     ”Finanțele mele” (”Banii IQ”)  - clasa a X P1,P2,IA,E,AP;
-     ”Compania” – clasa a XI- AP, IA, E, P
”BaniIQ” este un program național de educaţie financiară dedicat tinerilor care doresc să îşi îmbunătăţească cunoştinţele despre produsele şi conceptele financiare, cum ar fi: buget, planificare, investiţii, venituri şi cheltuieli, credite. Prin informare, instruire şi consultanţă, îşi dezvoltă abilităţile şi încrederea pentru a deveni mai conştienţi de riscurile şi de oportunităţile existente şi pentru a face alegeri informate. Scopul este de a-i ajuta să ajungă la capacitatea de a lua decizii înţelepte pentru viitorul lor financiar.
”Compania” este programul oferă participanților oportunitatea de a-și con¬duce propria afacere pentru a înțelege ce presupune înființarea, funcționarea și suc¬cesul unei societăți comerciale. Tinerii cercetează piața, obțin capital prin vânzare de acțiuni și administrează înregistrările contabile ale companiei. Compania - elev propune cea mai bună metodă de dezvoltare a abilităților antreprenoriale - learning by doing - și oferă o oportunitate de a aplica anumite principii de afaceri și ajută la dezvoltarea spiritului organizatoric, a aptitudinii de conducere, a responsabilității și competențelor de a lucra în echipă.
O parte dintre elevii implicați în aceste proiecte au susținut în luna noiembrie – decembrie un prim test de verificare inițială a cunoștințelor pe care le dețin, obținând o medie de promovare a acestui test de peste 45%.
Programele se derulează pe tot parcursul anului până în luna mai și se vor încheia cu un test final de verificare a cunoștințelor dobândite.            
În cadrul activităților din „Săptămâna altfel” s-au derulat și activități pentru orientarea în carieră.
JOB SHADOW DAY, este un program internațional organizat de Achievement România prin care tinerii se familiarizează cu piața locurilor de muncă, petrecând câteva ore în „umbra” unui părinte sau a unui angajat în domeniul dorit.
În 2015 programul a ajuns la a XIII-a ediție în România  fiind urmat de peste 20.000 de elevi din toată țara, cu sprijinul comunității de afaceri și mediul educațional local. Programul îi ajută pe tineri să înțeleagă diverse opțiuni de carieră și să găsească mai ușor un răspuns la întrebările: Ce vreau să devin după ce tremin școala? Unde vreau să lucrez? Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?
Anul acesta, în cadrul acestei activități, de la Liceul Pedagogic „Ioan Popescu” au participat 41 de elevi de la clasele  a XI-a P, IA, E și a XII-a P.
Companiile/instituțiile cu care au colaborat instituțiile de învățământ au fost:
-Finanțe/Bănci/Tranzacții- Unicredit Țiriac Banc;
-Sănătate- Spitalul de urgență „Elena Beldiman”;
-Cultură/Artă- Teatrul „Victor Ioan Popa”;
-Beauty/ Fashion- Eva Beauty Salon;
-Jurnalism/Media/Entertainment- Media TV;
-Resurse umane/Psihologie- Cabinet particular psihologic;

-Instituții publice - Poliția Municipiului Bârlad;
-Unitatea Militară 01458.
O elevă implicată în aceste activități ne-a declarat la final:   „Această activitate mi-a creat o imagine mult mai clară asupra meseriei care m-a fascinat de la o vârstă fragedă, mai exact un loc de muncă în cadrul instituțiilor publice și anume la poliție. Am descoperit că această meserie, printre altele, necesită multă muncă, multă răbdare și multe responsabilități. Experiența JOB SHADOW DAY pentru mine a însemnat un pas important către această meserie.”
O altă elevă ne împărtășește: „Am vizitat unitatea militară a orașului, a fost foarte interesat. Pentru prima dată am avut ocazia să văd în realitate cum se încarcă o armă și vesta antiglonț e mult mai grea decât aș fi crezut. Mi-aș dori să pot urma această meserie.” ; „Aș recomanda tuturor elevilor să participe la JOB SHADOW DAY, deoarece este o bună ocazie de a te informa mult mai mult și de a te convinge dacă ești sau nu făcut pentru  acea meserie.” ,completează o colegă.
La Eva Beauty Salon elevii au avut ocazia de a machia și coafa cu instrumentarul și produsele specialiștilor.
Activitățile s-au desfășurat sub îndrumarea profesorului de economie Daniela Postolache.